Du overtaler ingen med en CTA alene. Leseren din må vite og føle noe for å gå fra ord til handling. Prøv med CTT og CTF!
CTA-er (Call-to-Action) er viktige når du skriver for web og sosiale medier. Du vil jo at mottakeren skal gjøre noe etter å ha lest innholdet ditt!
Men en CTA alene overtaler ikke leseren din. Vi mennesker er skeptiske av natur, og trenger overbevisning før vi handler.
LES OGSÅ: Ti tekstuelle tilnærminger som får leseren din til å tvile
Skriv brukertilpasset
Å kommunisere brukertilpasset er å sette mottakeren (brukeren, leseren) først.
Du ser verden fra mottakerens perspektiv, og forstår hva hen trenger fra deg for å vite, føle og gjøre det du vil.
Med andre ord: Du må under huden på mottakeren for å skrive tekst som treffer og blir handlet etter. Laaangt under!
La oss se teknisk på det.
«CT-skann» din ideelle leser
Din ideelle leser er én spesifikk person i målgruppen din som du ser for deg når du skriver. Forestill deg den ideelle leseren så realistisk og personlig som mulig når målet er å engasjere. Se gjerne for deg noen du kjenner!
Gjør en «CT-skann» av denne ideelle leseren:
1. CTT = Call-to-Think 🧠
Hva skal leseren din skal vite, forstå eller lære av innholdet ditt?
2. CTF = Call-to-Feel ❤️
Hvilke følelser eller reaksjoner skal innholdet ditt vekke hos leseren?
3. CTA = Call-to-Action 👍
Hvilken spesifikk handling skal leseren ønske å gjøre etter å ha følt og forstått innholdet ditt?
Vite, føle gjøre.
Når du har disse tre punktene klart for deg, er det enklere å starte skrivingen og oppnå det du vil med teksten. Og er du en skribent av det digitale slaget, så er det nok lettere for deg å huske trinnene med CT-forkortelsene!
CT-analogi for Dina
Min ideelle leser av dette blogginnlegget er digitalmarkedsfører Dina. Hun er mer opptatt av konverteringer enn tekst, og bruker Google eller ChatGPT til å finne svar på «hvordan skrive en god CTA».
CT-analogien er en måte å tilpasse budskapet mitt til Dina:
- CTT : Hun skal lære at skriveformelen «vite, føle, gjøre» øker sjansen for at leseren blir engasjert og gjør en handling (CTA).
- CTF: Hun skal bli nysgjerrig og synes det er gøy å lære om skriving på en måte som hun kan relatere til sitt fagområde.
- CTA: Hun skal melde seg på et gratis e-postkurs som handler om å nå fram enklere til leseren med brukertilpasset kommunikasjon.
Hvis du ikke er opptatt av CTA – kanskje det til og med er et ukjent begrep for deg – så gir nok ikke dette innlegget så mye mening. Da var du ikke den jeg så for meg mens jeg skrev akkurat dette innlegget (men jeg håper du finner andre artikler i bloggen som interesserer deg).
PS Aldri hørt om CTT eller CTF?
Det stemmer nok. Selv har jeg bare sett forkortelsene i bruk på LinkedIn, og i dette innlegget skriver opphavsmannen om begrepene.













KLART SAGT Irene Fossen
KLART SAGT Irene Fossen
KLART SAGT Irene Fossen
KLART SAGT Irene Fossen
KLART SAGT Irene Fossen
KLART SAGT Irene Fossen 
KLART SAGT Irene Fossen
KLART SAGT Irene Fossen