Big Mac-indeksen og «burgernomics» er et smakfullt eksempel på at tunge fakta kan gjøres fordøyelige for folk flest.
I 1986 tenkte noen i The Economist: La oss gjøre valutakursteori litt mer fordøyelig!
Big Mac Index
Big Mac-indeksen er en uformell måte å måle kjøpekraftspariteten mellom to valutaer.
Med prisen på en Big Mac som referanse, kan vi sammenligne prisnivå og kjøpekraft mellom ulike land. Indeksen viser i tillegg om et lands valuta er over- eller undervurdert mot den amerikanske dollaren.
En morsom idé fra The Economist i 1986 har blitt en årlig indeks, og den er også er opphavet til ordet «burgernomics».
Hvorfor Big Mac?
En Big Mac-burger inneholder nesten identiske råvarer i mer enn 50 land, og blir tilberedt på tilnærmet lik måte i alle verdens McDonald’s-restauranter. Prisen på burgeren forteller oss derfor en hel del om hvordan det er å leve i et land, blant annet:
- hva folk får for pengene sine i ulike land (kjøpekraft)
- hva folk tjener (lønnsnivå)
Når vi sammenligner prisene mellom ulike land, blir det i praksis valutakurser.
Billig Big Mac = billig ferie
Prisen på en Big Mac gir et bilde av hva mat koster i et land, og lav burgerpris betyr at mat er rimelig.
Prisen sier også noe om hva de ansatte på McDonald’s-restauranten tjener. Lav pris betyr lave lønninger. Hvis lønnen på McDonald’s er lav, så er den lav i andre serviceyrker også, for eksempel på hoteller. Billig Big Mac betyr derfor at vi kan få billig hotellopphold på ferie.
LES OGSÅ: 100 % klar og korrekt prosentformidling
Big Mac er konkret
Ordet «kjøpekraftsparitet» er abstrakt, og for folk flest er det tungt å forstå og forklare.
Å sammenligne prisen på et konkret og kjent produkt som Big Mac i stedet for lands valutaer, bidrar til at flere forstår hva det egentlig er snakk om.
Når noe er konkret for oss, er det lettere å begripe.
Fordøyelig formidling
Å bruke klart språk er å gjøre informasjon så fordøyelig som mulig:
- Bruk konkrete, sansevekkende ord
- Gjør budskapet mer spiselig med eksempler og bilder (mentale eller fysiske)
- Del opp store porsjoner informasjon, og server én bit om gangen.
Informasjon vel bekomme!



















KLART SAGT Irene Fossen
KLART SAGT Irene Fossen
KLART SAGT Irene Fossen
KLART SAGT Irene Fossen
KLART SAGT Irene Fossen
KLART SAGT Irene Fossen 
KLART SAGT Irene Fossen
KLART SAGT Irene Fossen