Du overtaler ingen med en CTA alene. Leseren din må vite og føle noe for å gå fra ord til handling. Prøv med CTT og CTF!
CTA-er (Call-to-Action) er viktige når du skriver for web og sosiale medier. Du vil jo at mottakeren skal gjøre noe etter å ha lest innholdet ditt!
Men en CTA alene overtaler ikke leseren din. Vi mennesker er skeptiske av natur, og trenger overbevisning før vi handler.
LES OGSÅ: Ti tekstuelle tilnærminger som får leseren din til å tvile
Skriv brukertilpasset
Å kommunisere brukertilpasset er å sette mottakeren (brukeren, leseren) først.
Du ser verden fra mottakerens perspektiv, og forstår hva hen trenger fra deg for å vite, føle og gjøre det du vil.
Med andre ord: Du må under huden på mottakeren for å skrive tekst som treffer og blir handlet etter. Laaangt under!
La oss se teknisk på det.
«CT-skann» din ideelle leser
Din ideelle leser er én spesifikk person i målgruppen din som du ser for deg når du skriver. Forestill deg den ideelle leseren så realistisk og personlig som mulig når målet er å engasjere. Se gjerne for deg noen du kjenner!
Gjør en «CT-skann» av denne ideelle leseren:
1. CTT = Call-to-Think 🧠
Hva skal leseren din skal vite, forstå eller lære av innholdet ditt?
2. CTF = Call-to-Feel ❤️
Hvilke følelser eller reaksjoner skal innholdet ditt vekke hos leseren?
3. CTA = Call-to-Action 👍
Hvilken spesifikk handling skal leseren ønske å gjøre etter å ha følt og forstått innholdet ditt?
Vite, føle gjøre.
Når du har disse tre punktene klart for deg, er det enklere å starte skrivingen og oppnå det du vil med teksten. Og er du en skribent av det digitale slaget, så er det nok lettere for deg å huske trinnene med CT-forkortelsene!
CT-analogi for Dina
Min ideelle leser av dette blogginnlegget er digitalmarkedsfører Dina. Hun er mer opptatt av konverteringer enn tekst, og bruker Google eller ChatGPT til å finne svar på «hvordan skrive en god CTA».
CT-analogien er en måte å tilpasse budskapet mitt til Dina:
- CTT : Hun skal lære at skriveformelen «vite, føle, gjøre» øker sjansen for at leseren blir engasjert og gjør en handling (CTA).
- CTF: Hun skal bli nysgjerrig og synes det er gøy å lære om skriving på en måte som hun kan relatere til sitt fagområde.
- CTA: Hun skal melde seg på et gratis e-postkurs som handler om å nå fram enklere til leseren med brukertilpasset kommunikasjon.
Hvis du ikke er opptatt av CTA – kanskje det til og med er et ukjent begrep for deg – så gir nok ikke dette innlegget så mye mening. Da var du ikke den jeg så for meg mens jeg skrev akkurat dette innlegget (men jeg håper du finner andre artikler i bloggen som interesserer deg).
PS Aldri hørt om CTT eller CTF?
Det stemmer nok. Selv har jeg bare sett forkortelsene i bruk på LinkedIn, og i dette innlegget skriver opphavsmannen om begrepene.