Burgernomics: Fordøyelig faktaformidling

Big Mac-indeksen og «burgernomics» er et smakfullt eksempel på at tunge fakta kan gjøres fordøyelige for folk flest.

I 1986 tenkte noen i The Economist: La oss gjøre valutakursteori litt mer fordøyelig!

Big Mac Index

Big Mac-indeksen er en uformell måte å måle kjøpekraftspariteten mellom to valutaer.

Med prisen på en Big Mac som referanse, kan vi sammenligne prisnivå og kjøpekraft mellom ulike land. Indeksen viser i tillegg om et lands valuta er over- eller undervurdert mot den amerikanske dollaren.

En morsom idé fra The Economist i 1986 har blitt en årlig indeks, og den er også er opphavet til ordet «burgernomics».

Hvorfor Big Mac?

En Big Mac-burger inneholder nesten identiske råvarer i mer enn 50 land, og blir tilberedt på tilnærmet lik måte i alle verdens McDonald’s-restauranter. Prisen på burgeren forteller oss derfor en hel del om hvordan det er å leve i et land, blant annet:

  • hva folk får for pengene sine i ulike land (kjøpekraft)
  • hva folk tjener (lønnsnivå)

Når vi sammenligner prisene mellom ulike land, blir det i praksis valutakurser.

Billig Big Mac = billig ferie

Prisen på en Big Mac gir et bilde av hva mat koster i et land, og lav burgerpris betyr at mat er rimelig.

Prisen sier også noe om hva de ansatte på McDonald’s-restauranten tjener. Lav pris betyr lave lønninger. Hvis lønnen på McDonald’s er lav, så er den lav i andre serviceyrker også, for eksempel på hoteller. Billig Big Mac betyr derfor at vi kan få billig hotellopphold på ferie.

LES OGSÅ: 100 % klar og korrekt prosentformidling

Big Mac er konkret

Ordet «kjøpekraftsparitet» er abstrakt, og for folk flest er det tungt å forstå og forklare.

Å sammenligne prisen på et konkret og kjent produkt som Big Mac i stedet for lands valutaer, bidrar til at flere forstår hva det egentlig er snakk om.

Når noe er konkret for oss, er det lettere å begripe.

Fordøyelig formidling

Å bruke klart språk er å gjøre informasjon så fordøyelig som mulig:

  • Bruk konkrete, sansevekkende ord
  • Gjør budskapet mer spiselig med eksempler og bilder (mentale eller fysiske)
  • Del opp store porsjoner informasjon, og server én bit om gangen.

Informasjon vel bekomme!

LES OGSÅ: Abstraksjonsstigen – fra abstrakt til konkret

1 av 18

Fordøyelig formidling - KLART SAGT

2 av 18

Fordøyelig formidling - KLART SAGT

3 av 18

Fordøyelig formidling - KLART SAGT

4 av 18

Fordøyelig formidling - KLART SAGT

5 av 18

Fordøyelig formidling - KLART SAGT

6 av 18

Fordøyelig formidling - KLART SAGT

7 av 18

Fordøyelig formidling - KLART SAGT

8 av 18

Fordøyelig formidling - KLART SAGT

9 av 18

Fordøyelig formidling - KLART SAGT

10 av 18

Fordøyelig formidling - KLART SAGT

11 av 18

Fordøyelig formidling - KLART SAGT

12 av 18

Fordøyelig formidling - KLART SAGT

13 av 18

Fordøyelig formidling - KLART SAGT

14 av 18

Fordøyelig formidling - KLART SAGT

15 av 18

Fordøyelig formidling - KLART SAGT

16 av 18

Fordøyelig formidling - KLART SAGT

17 av 18

Fordøyelig formidling - KLART SAGT

18 av 18